fredag, januari 19, 2007

Sammanfattning

Det här inlägget har jag försökt lägga in flera gånger. Nu poppade det tex upp en ruta att den här sidan inte är säker. Kommer datorn sprängas i mitt knä eller ska jag lyckas denna gång?!

Alldeles för lite bloggande blev det i Thailand. Som Martin redan nämnt var det periodvis himla trögt med nätet. Nåt obegripligt hade hänt med nätet i Taiwan och det påverkade i sin tur Thailand. Men vi har haft det bra, helt fantastiskt! Tycker man om att resa och har möjligheten att åka iväg, GÖR DET! Att få vara tillsammans med sin familj och bara njuta av dagen, inte behöva tänka på något annat än när, var och vad man ska äta, det är så härligt! Vi har verkligen umgåtts och tagit dagen som den kommit.

Tänkte sammanfatta de olika ställen vi besökt (Vi sökte efter lugna, barnvänliga och genuina ställen):
Pattaya: Stannade bara en natt men det räckte. Stökigt, mycket trafik, opersonligt.
Dock bra shopping.

Koh Samet: En liten ö där många thailändare semestrar. Inga svenska tidningar i affären. Fantastiska stränder, sanden knarrar likt potatismjöl och på kvällarna dukar restaurangerna upp på stranden vid vattenbrynet. Varmt, klart, turkos vatten. Första elva nätterna bodde vi på östra sidan på ett ställe som heter Samed villa. Lugnaste och finaste stranden var dock på västra sidan av ön och där bodde vi på Lima Coco. Fantastisk personal och med den vackraste solnedgången på hela resan!

Ao Nang (Krabi): Bra anpassat för turister. Mysig strandpromenad med bra shopping. Svenskt charterställe där man kan äta både köttbullar och Mc Donalds. Man badar inte gärna där utan tar en longtailbåt till någon av närliggande stränder. Fina bad men lite meckigt att ta sig dit med småbarn.

Koh Lanta: En ö som är oerhört populär bland svenskar. Numera finns det tre svenska skolor för barn som går i skolan medan föräldrarna ligger på stranden (?). Stränderna är otroligt breda och långgrunda. Man behöver inte trängas med andra badare. Tyvärr inte så badvänliga för vår familj. William ville vara i vattnet medan Edwin helst satt i skuggan av ett träd (det var i och för sig svåra att hitta) och då var man tvungen att skrika till varandra om man ville ha en kommunikation. Dessutom var det något så stacks i vattnet. Plangton, maneter, vad vet jag? Så på Koh Lanta blev det mest att bada i poolen (enda stället som vi bodde på som hade pool). William älskade det. Tyvärr drog Edwin på sig svinkoppor efter första dagen så för honom var det inte så lyckat. Ska ni åka till Koh Lanta, bo ej på Twin Bay Resort!!! Mysigt ställe men en opålitlig personal.

Koh Jum: Liten, mysig och personlig ö. Vi bodde på ett av få resorts som hade el dygnet runt. Här tar man det LUGNT! Det finns inte så mycket mer att göra än att äta, sova, bada och umgås. Det finns en liten by dit man tar sig efter en gubbig, smal grusväg. Där kan man äta hummer på en bra fiskrestaurang och umgås med de pratglada thailändarna. Ön har inte Thailands bästa stränder men det var helt ok bad.

Bangkok: En häftig huvudstad. Liv och rörelse men inte hysteriskt. Lättare att vistas där med barn än vi trodde. De har ett nybyggd skytrail som tar en runt staden på ett smidigt sätt. Dessutom är det väldigt billigt att åka taxi så vi såg mycket av staden. Många fina tempel, bra shopping, både billiga kopior och dyra orginal.

Maria & Martin´s 5-i-topp (Bangkok får inte vara med bland badorterna)
1. Koh Samet
2. Koh Jum
3. Koh Lanta
4. Ao Nang
5. Pattaya

Maria & Martin´s små resetips:
- Packa i packpåsar. Bra även om man inte reser med ryggsäck. Lätt att hålla ordning bland all packning, helst om man är många i familjen! Vi hade även påsar i olika färger, pedagogiskt och bra...
- Köp barnpuder på plats. Edwin har aldrig legat så stilla som då vid blöjbyte. Hade inga värmeutslag på sex veckor.
- Dermanord solkräm. Vi hade två flaskor med oss. Solfaktor 15 och 7. Började så klart med 15, blev lite röd en dag, aldrig bränd, vilket jag brukar men det bästa av allt: jag har inte haft soleksem en enda gång! Och jag som är = med soleksem när jag vistas mycket i sol. Halva flaskan med 7:an är med hem vilket betyder att den är otroligt dryg. Lite dyrare än tex apotekets men helt klart värt varenda öre.
- Desinfektionstvätt. Bra att ha med sig när man inte kan tvätta händerna. Låter lite väl präktigt men med en nagelbitare och en krypare kändes det skönt att de inte blev dåliga i magen en enda gång.
- Försök kolla upp vad resor (taxi, båt mm) kostar. Kolla med de lokala vad de betalar. Resebyråer har ofta "paketpriser" och då drar priset ofta iväg.
-RES PÅ EGEN HAND! Ni bestämmer själv var, när och hur ni vill ta er. Alla är hjälpsamma och de flesta är duktiga på engelska. Det har varit lika, om inte enklare, att luffa i Thailand än i Grekland och Kroatien. Jag har burit min ryggsäck en (!) gång på sex veckor. Visserligen är de extra hjälpsamma när man reser med små barn men ändå!

Inga kommentarer: