Saltoluokta
I måndagsmorse styrde vi (jag och killarna, mormor och morfar, Andreas och Albin, Lasse och Dagny, farfar och Irma samt Martins faster Hjördis) kosan upp till Saltoluokta fjällstation. Där hade vi hyrt rum på stationen och vädret kunde inte bli bättre den första dagen. Varmt och strålande sol. Vi gick en kortare tur upp på fjället, Edwin i ryggstol bakom Martin, William och Albin längst fram i truppen. På kvällen bastade vi och åt medhavd middag med vin till. På tisdagen hade vi helpension, dvs bra frukost, lunchlåda samt 3 rätters på kvällen. Vädret var lite sämre men helt ok för vandring. Vi gick till Akke och Siv i Petsaure, ca 6 km upp på fjället. Där fikade vi och småkillarna laddade med varsin tablettask. William fick en liten "dipp" på tillbaka vägen så där ett tag bar Martin båda pojkarna. William tog en powernap och sedan var han på banan igen. Större delen av promenaden såg jag inte Albin och William då de var så långt fram. Helt otrolig att de gick mycket över en mil på en dag utan något gnäll. Kul att prova på och se att det är fullt möjligt att fjällvandra med barn. Inte för att jag har tvekat egentligen men alla var på så gott humör och allt fungerade perfekt. Vi vill göra det igen! Snart! Har kollat in Grövelsjön som ligger i norra Dalarna. Förhoppningsvis redan nästa år.
Igår, onsdag, åkte vi upp till Ritsem, det var massor av år sedan sist. Edwin sov mest i bilen och William tyckte alla vattenfall han såg var "supercoola". Sedan bar det av till stugan i Strömnäs där vi nu har landat för ca en vecka.
Har tagit massor av bilder, tyvärr glömde jag kameran i Strömnäs så jag ska lägga in bilder nästa gång vi åker in till Jokkmokk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar